| 1 | Maksud |
|
| Suatu pendekatan pembelajaran yang memberi ruang dan peluang pelajar belajar secara kendiri. Pelajar menggunakan dan mengendalikan sendiri bahan-bahan pembelajaran |
| 2 | Keperluan |
|
| - Hanya pelajar sendiri dapat melakukan pembelajaran secara optimum
- Terdapat ruang tiada guru yang dapat melakukannya untuk pelajar
- Setiap pelajar mempunyai minat, keperluan, sikap dan tahap kecerdasan dan kebolehan yang berbeza
- Pelajar lebih tepat menentukan sendiri strategi pembelajaran terbaik untuknya
|
| 3 | Ciri-ciri |
|
| - Guru adalah berperanan sebagai fasilitator, jurulatih dan kaunselor
- Suasana pembelajaran fleksible, selesa dan tanpa tekanan
- Bahan PAK dan bahan fasilitator mudah diakses
- Pemilihan bahan dan akvititi pembelajaran yang luas
- Kemudahan yang membolehkan pelajar belajar secara sendiri atau kumpulan
- Membolehkan pembelajaran mengikut kadar dan kemampuan pelajar
|
| 4 | Kelebihan |
|
| - Pelajar mendapat kemahiran belajar untuk belajar
- Pelajar mendapat pengetahuan dan kemahiran secara berdikari
- Pelajar dapat belajar mengikut keperluan dan gaya mereka sendiri
- Pelejar memiliki kuasa otonomi dan tanggungjawab ke atas pembelajaran sendiri
|
| 5 | Fungsi Pusat Akses Kendiri (PAK)
|
|
| - Menyediakan tempat persekitaran yang selesa dan menarik
- Menyimpan bahan dan peralatan pembelajaran
- Memberi peluang kepada pelajar untuk melalui pembelajaran yang berkualiti dan berkesan
- Mempamerkan carta maklumat dan hasil kerja pelajar
- Sebagai pusat pengajaran, kemahiran amali dan pembelajaran
|
| 6 | Jenis-jenis Pusat Akses Kendiri - PAK |
|
| - Bilik khas
- Ruang dan sudut pameran
- Papan kenyataan
- Sudut-sudut
- Pusat Mudah Alih
|
No comments:
Post a Comment