Monday, September 7, 2009

Pembelajaran Akses Kendiri


1 Maksud


Suatu pendekatan pembelajaran yang memberi ruang dan peluang pelajar belajar secara kendiri. Pelajar menggunakan dan mengendalikan sendiri bahan-bahan pembelajaran

2 Keperluan


  • Hanya pelajar sendiri dapat melakukan pembelajaran secara optimum
  • Terdapat ruang tiada guru yang dapat melakukannya untuk pelajar
  • Setiap pelajar mempunyai minat, keperluan, sikap dan tahap kecerdasan dan kebolehan yang berbeza
  • Pelajar lebih tepat menentukan sendiri strategi pembelajaran terbaik untuknya

3 Ciri-ciri


  • Guru adalah berperanan sebagai fasilitator, jurulatih dan kaunselor
  • Suasana pembelajaran fleksible, selesa dan tanpa tekanan
  • Bahan PAK dan bahan fasilitator mudah diakses
  • Pemilihan bahan dan akvititi pembelajaran yang luas
  • Kemudahan yang membolehkan pelajar belajar secara sendiri atau kumpulan
  • Membolehkan pembelajaran mengikut kadar dan kemampuan pelajar

4 Kelebihan


  • Pelajar mendapat kemahiran belajar untuk belajar
  • Pelajar mendapat pengetahuan dan kemahiran secara berdikari
  • Pelajar dapat belajar mengikut keperluan dan gaya mereka sendiri
  • Pelejar memiliki kuasa otonomi dan tanggungjawab ke atas pembelajaran sendiri

5 Fungsi Pusat Akses Kendiri (PAK)


  • Menyediakan tempat persekitaran yang selesa dan menarik
  • Menyimpan bahan dan peralatan pembelajaran
  • Memberi peluang kepada pelajar untuk melalui pembelajaran yang berkualiti dan berkesan
  • Mempamerkan carta maklumat dan hasil kerja pelajar
  • Sebagai pusat pengajaran, kemahiran amali dan pembelajaran

6 Jenis-jenis Pusat Akses Kendiri - PAK


  1. Bilik khas
    • Bilik seni
    • Bilik bahasa
  2. Ruang dan sudut pameran
    • Papan kenyataan
    • Sudut-sudut
  3. Pusat Mudah Alih

No comments:

Post a Comment

Post a Comment